Transparantie vereist: welke parameters bepalen de rangschikking van online zoekresultaten?

11-10-2022

In Bedrijfsjuridische berichten (Bb) 2022/77 schreef Anouk Lankhaar het artikel 'Transparantie vereist: welke parameters bepalen de rangschikking van online zoekresultaten?'

Sinds 28 mei 2022 zijn aanbieders van online zoekfuncties verplicht richting consumenten transparant te zijn over de belangrijkste parameters die de rangschikking van online zoekresultaten bepalen. Bovendien moeten de aanbieders transparant zijn over de aanwezigheid van betaalde reclames. Dit alles naar aanleiding van de inwerkingtreding van de richtlijn modernisering consumentenbescherming.

In dit artikel besteedt Anouk aandacht aan de informatieverplichtingen die opgelegd worden aan aanbieders van online zoekfuncties, meer in het bijzonder in het kader van de rangschikking van commerciële aanbiedingen op hun platform. Ook dit betreft een wijziging van de richtlijn oneerlijke handelspraktijken. 

Download als pdf

Specialist(en)