Wet Kansspelen op afstand biedt twee maanden later dan gepland commerciële kans voor sportclubs

14-10-2020

In onder meer Engeland, Spanje en België is het al jaren de normaalste zaak van de wereld: internationale gokoperatoren zoals Unibet en Betway die prijken op shirts en reclameborden van sportclubs. Dat blijkt een zeer lucratieve markt. In de Engelse hoogste voetbaldivisie, de Premier League, zou over het seizoen 2019/2020 met shirtsponsoring in totaal meer dan € 380 miljoen euro zijn gemoeid.

In Nederland is het vooralsnog niet toegestaan voor buitenlandse gokoperatoren zonder vergunning om bijvoorbeeld als shirtsponsor op het shirt van een voetbalclub uit de Eredivisie te prijken, maar dat gaat snel veranderen door nieuwe wetgeving. Op 19 februari 2019 nam de Eerste Kamer het wetsvoorstel Kansspelen op afstand ('Koa') aan. Hoewel oorspronkelijk beoogd werd om de wet per 1 januari 2021 in werking te laten treden, heeft minister Sander Dekker begin september aangekondigd dat dat twee maanden later dan gepland zal gebeuren. Als de wet op 1 maart 2021 van kracht wordt, kunnen bij de Kansspelautoriteit door internationale gokoperatoren aanvragen voor een vergunning voor het mogen aanbieden van online kansspelen worden ingediend. De opening van de online kansspelmarkt staat gepland voor 1 september 2021.

Opvallend is dat momenteel in Engeland en Spanje vergevorderde plannen worden gepresenteerd om adverteren door gokoperatoren juist te verbieden. Zo wordt in Engeland door een bijzondere parlementaire commissie geadviseerd om adverteren door gokoperatoren op shirts en in stadions geheel te verbieden. Ook in Spanje heeft de regering al een voorstel gepubliceerd om shirtsponsoring door gokoperatoren te verbieden. Het is niet ondenkbaar dat internationale gokoperatoren naar andere sportcompetities zullen uitwijken.

Lucratieve overeenkomsten met internationale gokoperatoren, die te zijner tijd dus wellicht niet meer mogen investeren in Engeland en Spanje, kunnen vanaf 1 september 2021 mogelijk in Nederland investeren. De kans dat dat gaat gebeuren is groot: 183 partijen overwegen een aanvraag in te dienen om een Nederlandse vergunning te verkrijgen waarmee ze op de Nederlandse markt kunnen opereren – en daarmee adverteren. Hierdoor ontstaat een fikse commerciële kans voor de Nederlandse sportwereld.

Dit is een Legal Update van Hugo Wolterink.

Download als pdf

Specialist(en)