De Europese Commissie pakt door met miljoenenboete voor Guess

19-12-2018

Afgelopen maandag werd bekend dat kledingmerk Guess een boete van bijna EUR 40 miljoen opgelegd heeft gekregen voor het overtreden van de Europese mededingingsregels. Een beslissing van de Europese Commissie werd al verwacht nadat zij in juni 2017 aankondigde onderzoek te doen naar de distributiepraktijken van het kledingmerk.

Volgens de Europese Commissie bevatten de distributieovereenkomsten die Guess overeenkwam met haar geautoriseerde dealers – Guess hanteert een selectief distributiesysteem – verschillende ongeoorloofde beperkingen. Zo was het geautoriseerde dealers niet toegestaan om:

  • de Guess merknaam en het handelsmerk te gebruiken voor online search advertising;
  • de Guess producten online te verkopen zonder specifieke toestemming van Guess;
  • de Guess producten te verkopen aan consumenten buiten het aan de geautoriseerde distributeur aangewezen gebied
  • over te gaan tot cross-selling tussen geautoriseerde wholesalers en retailers onderling; en
  • onafhankelijk te beslissen over de wederverkoopprijs van de Guess producten.

Dankzij de verregaande medewerking van Guess aan het onderzoek van de Europese Commissie, kreeg Guess overigens een korting van 50% en werd uiteindelijk een boete opgelegd van EUR 39.821.000, nog steeds een aanzienlijk bedrag.

Deze boete laat opnieuw zien dat de Europese Commissie haar pijlen heeft gericht op ongeoorloofde mededingingsbeperkingen in distributierelaties. In de zomer van dit jaar kregen Philips, Pioneer, Asus en Denon & Marantz een boete van meer dan EUR 111 miljoen voor het opleggen van een verticale prijsbinding door de mogelijkheden te beperken van online spelers om hun eigen wederverkoopprijzen te bepalen. Daarnaast doet de Europese Commissie momenteel nog onderzoek naar de distributiepraktijken van verschillende ondernemingen.

Ook in de landen om ons heen zijn verschillende mededingingsautoriteiten de afgelopen tijd overgegaan tot het actief handhaven van ongeoorloofde mededingingsbeperkingen in distributierelaties.

In Nederland heeft de ACM tot nu toe een terughoudend beleid op het gebied van distributieovereenkomsten. Nu de Europese Commissie wederom haar tanden laat zien is het de vraag of en wanneer de ACM ook overgaat tot een meer actieve handhaving. Met de nieuwe boete van de Europese Commissie zijn ondernemingen in elk geval opnieuw gewaarschuwd.

Dit is een Legal update van de praktijkgroep Competition & EU.

Download als pdf

Specialist(en)